صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۲
کد خبر: 3438
گزارشگر: 213
۱۰۱۶
۰
۰
۱
در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی مطرح شد:

اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس در مقابل چالش های خاورمیانه/بازگشایی همه مرزهای مشترک عربستان و قطر

اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس در مقابل چالش های خاورمیانه/بازگشایی همه مرزهای مشترک عربستان و قطر
انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی با اشاره به نشست امروز (سه‌شنبه) شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، گفت که این گردهمایی اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس را احیا می‌کند؛ در حالی که ولیعهد عربستان سعودی بر این باور است که این نشست به وحدت دوباره عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، قطر و دیگر کشورهای عربی در مقابله به چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک می‌کند.

چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی با اشاره به نشست امروز (سه‌شنبه) شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، گفت که این گردهمایی اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس را احیا می‌کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از امروز میزبانی چهل‌و‌یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر این باور است که این نشست به وحدت دوباره عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، قطر و دیگر کشورهای عربی در مقابله به چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک می‌کند.

قرقاش نیز در توییتر نوشت: «در آستانه یک اجلاس تاریخی در العلا قرار داریم که از طریق آن اجماع را بازسازی کرده و اطمینان حاصل کنیم که امنیت، ثبات و کامیابی کشورها و شهروندانمان در اولویت قرار دارد. کارهای بیشتری داریم و در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.»

ساعاتی قبل ولیعهد عربستان سعودی و وزیر امور خارجه قطر نیز خبر توافق برای بازگشایی مرزهای مشترک زمینی، دریایی و هوایی را تایید کرده بودند.

همزمان امیر قطر نیز اعلام کرد که در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت می‌کند.

اقدامی که باتوجه به سردی روابط قطر با دیگر اعضای این شورا در سه سال گذشته، گامی مهم به‌شمار می‌رود.

همچنین جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه دستور کار بهبود روابط قطر با عربستان سعودی را دنبال کرد. او با تجربه موفق شکل‌گیری توافق ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل در جهت از میان برداشتن یکی دیگر از مشکلات جاری در منطقه گام برداشت.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین از بهار ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کردند./ 

https://www.asianews.ir/u/1XN
اخبار مرتبط
رویترز به نقل از یک مقام آگاه در کابینه دونالد ترامپ گزارش داد عربستان سعودی با عبور خطوط هوایی اسرائیل به امارات از حریم هوایی خود موافقت کرده است.
جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده در میانه تنش‌هایی که به دنبال ترور محسن فخری‌زاده، چهره ارشد برنامه هسته‌ای ایران، بالا گرفته است، راهی عربستان سعودی و قطر خواهد شد.
پادشاه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ گفت که رهبران این کشورها باید برای دسترسی ارزان‌قیمت و متوازن به واکسن‌ و سایر تجهیزات مبارزه با شیوع کرونا تلاش کنند.
مقام‌های عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه گفته‌اند٬ انهدام و رهگیری دو فروند قایق بمب گذاری شده توسط نیروهای شبه نظامی حوثی، باعث بروز آتش سوزی در نزدیکی ترمینال نفتی در جازان در جنوب غربی عربستان شده است.
نخست وزیر پاکستان گفت: اگر تهران مستقیما با ریاض وارد جنگ شود، «فاجعه‌ای» به بار خواهد آمد که ویرانی‌های آن دامن‌گیر کشورهای سراسر دنیا «به‌ویژه کشورهای فقیرتر» می‌شود و «قیمت نفت سر به فلک خواهد کشید».
در پی اولتیماتوم ۲۴ ساعته آمریکا به سودان برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، این کشور آفریقایی تصمیم گرفته روند عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کند.
پادشاه عربستان در سخنرانی امسال سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های ایالات متحده به منظور برقراری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز کرد و خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان به دلیل وابستگی این حزب به جمهوری اسلامی ایران شد.
یک روزنامه اسراییلی نوشت که احتمال دارد عربستان به زودی با اسرائیل به توافق برسد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید